
Bolonijos savivaldybė (Italija) pakvietė Telšius dalyvauti aplinkai draugiškame projekte "Europos dviračių iššūkis 2014". Projekto tikslas - skatinti gyventojus dažniau naudoti dviratį kaip aplinkai draugišką transporto priemonę, mažinti miestų oro taršą bei gerinti fizinį dalyvių pasirengimą. Prie šios akcijos prisijungėme ir visą gegužės mėnesį mynėme dviračiais už savo miestą ir savo sveikatą.
Kaip mums sekėsi dalyvauti šiame iššūkyje?
Šioje akcijoje prie Telšių komandos prisijungė 430 oficialių narių kurie registravo savo nuvažiuotus kilometrus akcijai skirtame „Endomondo“ tinklalapyje, tačiau išviso šioje akcijoje sudalyvavo virš 700 dviratininkų. Nevisi prisiregistravo ir žymėjo nuvažiuotus kilometrus, nes reikėjo turėti išmanųjį telefoną arba žymėtis svetainėje rankiniu būdu, kitiems tai sukėlė nepatogumų. Galime pasidžiaugti tai, kad sulaukėme įvairaus amžiaus dalyvių, nuo 4 iki 60 metų amžiaus. Buvo keli vyresnio amžiaus dalyviai kurie neatsilikdavo nuo jaunimo ir rinkdavosi kiekvieną dieną į organizuojamus pasivažinėjimus. Patys aktyviausi telšiškiai tai buvo tas jaunimas, kuris buvo tarp 20-35 metų kuris neišvažiavo iš Telšių, arba po studijų grįžo atgal į savo gimtąjį miestą ir čia įsitvirtino. Būtent šis jaunimas ir sudarė didžiąją dalį žmonių kurie visą mėnesį reguliariai mindavo pedalus ir registruodavo savo kilometrus už Telšių miesto komandą.
Kokie buvo kelionių maršrutai?
Dviratininkų kelionės vykdavo įvairiais maršrutais priklausomai nuo susirinkusios publikos. Važiavome per septynias Telšių miesto kalvas, važiavome iki Germanto vilos, iki Germanto pagrindinės maudyklos, važiavome ir aplink Germanto ežerą miško takais, važiavome aplink Masčio ežerą, iki Viešvėnų tvenkinio. Dažniausiai važiuodavome iki Viešvėnų tvenkinio nes šitame maršrute nebuvo kalvų, o tiesus kelias, todėl buvo patogiausias maršrutas ir neatsilikdavo nuo bendros kolonos mažamečiai vaikai ir silpnesnės fizinės būklės dviratininkai. Taip pat buvo ir stiprių dviratininkų kurie pasirinkdavo maršrutą iki Jomantų miško pažintinio tako, vykome ir į žemaitukų ištvermės varžybas šalia Žarėnų miestelio, mynėme ir iki Medvėgalio piliakalnio kuris įsikūręs 50 km nuo Telšių.
Kaip kito Telšių pozicija turnyrinėje lentelėje?
Tik startavus iššūkiui buvome pirmame dešimtuke, vėliau tai 12 tai 13 pozicijoje, pagrindinis mūsų varžovas buvo Talinas, kuris mus pralenkė ir mes atsidūrėme 14 pozicijoje. Taliną vis bandėme pasivyti, tačiau mus skirdavo nuo 1500 iki 3000 km atstumas ir arčiau nepriartėdavome. Talinas buvo 2013 metų iššūkio nugalėtojas. Šitaip 14 pozicijoje iš 32 Europos miestų visą mėnesį ir laikėmės. Oficialiai Telšiuose iššūkį užbaigėme gegužės 30 d. finišuodami Telšių regiono kelių organizuotame renginyje „Šauniausio dviratininko rinkimai“, nors iššūkis truko iki gegužės 31 d. 23.59 val. Būtent šeštadienį Telšius aplenkė Klaipėdos miestas įspūdingai per dieną nuvažiavę daugiau nei 3000 km ir suorganizavę didelį renginį, sveikiname Klaipėdą su tuo. Telšiai galutinėje lentelėje pagal nuvažiuotus kilometrus liko 15 pozicijoje iš 32 Europos miestų ir per visą gegužės mėnesį Telšių rajono komanda nuvažiavo 40 000 km (neoficialiai virš 55 000 km) Pagrindinė mūsų užduotis buvo ne užimti kažkokią tai vietą ar pralenkti kokį tai miestą, o suaktyvinti miestelėnus ir populiarinti dviratį kaip draugišką aplinkai transporto priemonę, skatinti gyventojų fizinį aktyvumą, o tai mums pavyko ir pavyko net su kaupu. Lyginant galutinę iššūkio lentelę pagal gyventojų skaičių tai Telšiai yra visa galva aukščiau už kitus iššūkyje dalyvavusius miestus ir pagal nuvažiuotus kilometrus dalinant 1000 rajono gyventojų Telšiai iš 32 Europos miestų yra 1-oje vietoje. Todėl tai puikiai atspindi seną patarlę: svarbu ne ūgis, o smūgis. Mažesnis miestelis gali puikiai konkuruoti ir su dideliais, milijonus gyventojų turinčius, miestais.
Gegužės 30 d. per šauniausio dviratininko rinkimus buvo ir ECC2014 apdovanojimai. Apdovanojome labiausiai prisidėjusius ir beveik pusę visų numintų kilometrų pridėjusius TOP 20 Telšių rajono komandos narius. Jiems Telšių rajono savivaldybės skirtos knygos apie Žemaitiją su miesto mero Vytauto Kleivos sveikinimais. Apdovanota ir aktyviausia viešoji įstaiga, bendruomenė ir aktyviausias komandos narys.
Ar dviratis naudingas sveikatai?
Dviratis yra iš ties daugiafunkcinis. Jis yra ne tik puiki ekologiška transporto priemonė, smagus laisvalaikio praleidimo būdas, bet jis yra ir labai naudingas sveikatos atžvilgiu. Didžioji dalis gyventojų nemėgsta bėgioti ar užsiimti kitokiu sportu, o kiti ir negali nes tenka didžiulis krūvis keliams, o svarbiausia nugarai. O dviratis yra puikus treniruoklis tiems kas turi nugaros traumas ar kažkokius kitus sutrikimus, todėl kad nuima krūvį nuo nugaros ir važinėjantis dviračiu galima būti fiziškai aktyviam ir išvengti nugaros skausmų. Negalima tiesiog teigti, kad per dieną, savaitę reikia nuvažiuoti tiek ar tiek kilometrų. Norint būti fiziškai aktyviam ir palaikyti savo gerą fizinę būklę reikia į dieną sau skirti pusvalandį, valandą intensyvesnio fizinio krūvio tokio, kad suprakaituotume. Tad kasdien pasivažinėjus valandą su dviračiu visi galime palaikyti gerą savo fizinę būklę, suaktyvinti kraujotaką. O per tą valandą jau priklausomai nuo fizinio pasirengimo galima nuvažiuoti įvairius atstumus. Vieni gali per valandą spėti nuvažiuoti 25 km kiti gali 15 km, todėl labiau reiktų akcentuotis ne į kilometrus, o į laiką skirtą sau ir savo gerai fizinei būklei palaikyti.
Ar tęsime pradėtus darbus?
Per pasivažinėjimus iš ties buvo daug smagių akimirkų, žmonės važinėdavosi su malonumu, bendraudavome vieni su kitais. Būdavo, kad net ir lietus nenuplaudavo tos geros nuotaikos ir lyjant mindavome iki užsibrėžto tikslo. Buvo ir smagių netikėtų „piknikų“ ar anekdotų vertų nutikimų, tačiau labiausiai norime pasidžiaugti, kad nebuvo blogų nutikimų. Per visą mėnesį niekas nepatyrė rimtesnių traumų ir tik du kartus keli dviratininkai nuvirto ir susiplėšė kelnes, nusibrūžino kelius. Labai norime padėkoti kelių policijai kurie draugiškai mus visą mėnesį lydėdavo kiekvienos darbo dienos vakare ir saugodavo mus. Todėl matant tokį gyventojų susidomėjimą pasitarę su keliais kitais aktyviais dviratininkais nusprendėme truputį pailsėję kurti dviratininkų mėgėjų būrelį ir toliau aktyviai skatinti visus važinėtis dviračiu ne tik dėl naudos sveikatai, bet ir dėl naudos gamtai siekiant kuo mažesnės oro taršos. Mažesnė oro taršą, mažesnė įtaka sveikatai, o sveikata tai pats didžiausias žmogaus turtas. Stengsimės įtraukti į savo veiklą įvairaus amžiaus gyventojus, planuotis įvairesnes keliones ištisus metus ir gal būt tai bus įžanga į sekančius metus ir jei vėl dalyvausim Europos dviračių iššūkyje manau mūsų rezultatai bus dar geresni.
Norime padėkoti merui Vytautui Kleivai ir visai savivaldybei, kad gavus pakvietimą iš Italijos jo nepamiršo ir ėmėsi iniciatyvos sudalyvauti šioje puikioje akcijoje, dėkojame visiems prisidėjusiems prie bendrų mūsų darbų. Tikime, kad tai nenueis veltui, o bus tik įkvėpimas didesniems darbams.



Daugiau nuotraukų galite rasti fotografo Tomo Brazausko "Facebook" puslapyje čia.